2. februar 2012

Karri-kylling med nanbrød

Hei alle!

Nå er kjøkkenet omsider halvveis pakket ut, og jeg har klødd i fingrene i flere dager etter å lage noe skikkelig mat! Så da fant jeg ut jeg kunne prøve noe nytt som jeg har hatt lyst å prøve lenge. Nemlig karri kylling og nanbrød.

Nanbrød
250 grader, ca 5 minutter
6 - 10stykker

500g hvetemel
1,5ts bakepulver
1ts salt
1ss sukker
1pk gjær
3dl youghurt naturell
1 egg
4ss olje
(evt. hvitløk eller krydder etter ønske)

Bland alt det tørre i en bolle.
Pisk egg, ha egg, youghurt og olje i det tørre.
Bland godt.
La deigen heve minst 30min. Hvis du skal lage karri kylling passer det godt å lage deigen før du begynner å forbrede kyllingen. 


Del deigen i 6-10 like store deler.
Kjevl eller trykk deigen rund. Jeg valgte å kke bruke kjevle, syntes det er litt ekstra kos når alle nanbrødene er litt ulik. 
Sett ovnen på max (250grader), la bakeplaten stå i ovnen så den blir god og varm.
Stek nanbrødene på øverste rille i ca5 minutter. De er ferdig når de er gylden.
Ha gjerne på grillen 1-2min.
Pass godt på når nanbrødene stekes, hvis de hever mye kan de "ta oppi" grillen, sett de da ned en rille eller to.


Når nanbrødene er ferdig stekt, pakk de inn i en rein kjøkkenhåndduk så holder de seg myk og varm til middagen er klar. 

Tror denne oppskriften passer perfekt til rundstykker også! Deigen ble smidig og helt fantastisk å jobbe med. Husk at hvis du lager rundstykker må de stekes lengre på lavere varme.


Karri-kylling, sterk
Ca 4 porsjoner

2 fedd hvitløk
2-3 kyllingfileter
2 små løk (evt. 1 stor)
1ss karri
2ts spisskumin
1ts cayane pepper
3 dl matfløte
0,5ts kanel
1ts tomatpure
2 laubærblader
salt
Ett par "skru" med chili flak

Hakk løk og skjær kylling i biter.
Steik kyllingen, ha i løken når kyllingen begynner bli ferdig. 
Ha løken og kyllingen over i en panne du har lokk til.


Ha i krydderet, bland godt og la det stå 1min.
Ha i fløten, når det koker opp ha i tomatpure og laubærbladene.
Kok under lokk i ca10 min. Smak til med salt.


Det kan være lurt å ha litt ekstra fløte i kjøleskapet så du kan spe på litt hvis du syntes sausen blir for tykk.


Server sammen med ris, nanbrød og salat. 

Denne retten varmer virkelig på en kald vinterdag!

--Rebecca Kristin--

2 kommentarer: