13. februar 2012

Cakepops

Hei alle!

Omsider er ting kommet litt på plass, og jeg har fått stresset nok ned til at jeg kan feire bursdagen min sammen med verdens beste jenter! Siden jeg er veldig glad i å bake og lage mat, så må jeg så klart lage maten og kakene selv. Kommer til å legge ut flere innlegg om godbitene jeg lagde til bursdagsfeiringen min.

Har sett flere som blogger om cakepops den siste tiden, så tenkte jeg skulle slenge meg på. Det værste med dette var å få tak i noe å feste kake ballene på. Teite butikkene hadde jo ikke noe annet enn tannpirkere! Grillspyd kom de ikke til å få inn før i mai.. Men, har heldigvis hadde frøken Raa masse grillspyd av tre, så problemet ble løst.

Det ingen har skrevet på noen av bloggene jeg har lest er at dette tar lang tid! For det gjør det, men det er virkelig verdt det. Jeg laget ikke alle her på en gang, men hadde de i frysen noen dager og tok de ut og hadde de i romtemperatur en liten stund før jeg begynte å dyppe de i sjokoladen.

Til disse har jeg laget en liten porsjon med sjokoladekake, den er nok til ca 35 cakepops. 


De ble ikke veldig fin, men er fornøyd siden det er første forsøk. Dessuten er det smaken som teller.

Oppskrift på sjokoladekake
200 grader, 20 - 30 minutter
Ca 35 stykker 


125g sukker
2 egg
225g hvetemel
2ts vanilje
2ts bakepulver
2ss kakao
110g margarin
1,5dl melk

Pisk egg og sukker til eggedosis.
Sikt  ca halvparten av hvetemelet, kakao, bakepulver, og bland forsiktig inn i eggedosisen med en slikkepott eller sleiv.
Ha i ca halvparten av melken, bland.
Sikt i resten av det tørre, bland godt og ha i resten av melken.
Hell i det smeltede smøret og bland godt.
Stekes i ildfastform (ca 1,5l) på 200grader, midt i ovnen i 20-30min.

Kaken ble ikke så fin, så passet godt at jeg skulle smuldre den til smuler.

Glasur

100g margarin
4ss vann
2ss kakao
2ts vanilje
ca 150g melis

Pisk smør og melis hvitt, bland i resten.

Smuldre sjokoladekaken til smuler. Bland i glasuren.
Blandingen skal ikke være klebrig.
Rull blandingen til kuler.
Sett de i frysen i ca30 minutter.


Smelt 400g kokesjokolade, ha i litt delfiafett. 
Dypp enden av grillspydet i sjokolade og stikk den ca halvveis inn i kulen.
La sjokoladen stivne litt, dypp sjokoladekulen i den smeltede sjokoladen. Rist forsiktig av den overflødige sjokoladen.
Hvis du vil pynte de med farget sukker eller strøssel ha dette på før sjokoladen stivner. 
Når sjokoladen er stivnet kan den pyntes med f.eks. smeltet hvit sjokolade. 

Sett cakepopsene i en vase, i en isopor bit eller i oasis.


Håper det smaker!

--Rebecca Kristin--

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar