17. februar 2012

Hjemmelaget pizza

Hei alle!

Nå som det er helg er det godt med noe skikkelig helgemiddag. Hjemmelaget pizza står veldig høyt på listen min over mat jeg tenker på når jeg hører ordet helgekos.
Jeg er veldig glad i mye bunn på pizzaen, med denne oppskriften får du en luftig tykk bunn med gode kanter.



Pizza bunn
225 grader, ca 25 minutter
En tykk eller to tynne bunner

10dl hvetemel
4dl lunkent vann
1ts salt
1/2ts sukker
1pk gjær
2ss matolje
Litt raspet hvitost

Bland alt det tørre sammen i en bolle.
Tilsett vann og olje.
Kna sammen deigen evt. kjør den godt i en kjøkkenmaskin. 
La deigen heve i minst 30min.

Kjevle ut deigen på kjøkkenbenken med litt hvetemel til passende størrelse.
Ha litt raspet ost over bunnen og ha på ønsket fyll.

Helgens pizzafyll
400 g karbonadedeig
1 løk
1 boks hakkede tomater
3 ss tomatpuré 
2 hvitløkfedd
Paprika (ca1/2)
3 ringer red hot jalapenos evt 1/2 chilli
(Ca 1/2 glass tacosaus)
Litt vann
Oregano
Salt
Raspet hvitost

Stek karbonadedeigen (ha i litt salt om du bruker en som er uten salt).
Stek løk, i bland i paprika, hvitløk, karbonadedeig og jalapenos.
Bland i hakkede tomater, tacosaus, tomatpuré og vann.
La det koke i ca 10 min.


Ha fyllet over pizzabunnen og strø over hvitost.
Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca 25 minutter. 

God helg, håper det smaker :) 

--Rebecca Kristin--