3. november 2012

Krydderkake med appelsinjuce

Hei alle!

Omsider fant vi en dag hvor mine foreldre og kommende svigerforeldre kunne treffes for å hjelpe oss med å finne ut hva som må gjøres før bryllupet og hvem som kan hjelpe til med hva :) Er bare litt over en måned igjen, så kjenner jeg gleder meg og stresser litt.. Uansett, de måtte få kake til teen og kaffen, så denne gangen ville jeg prøve noe jeg ikke hadde prøvd før, krydderkake.

Kaken ble ikke helt som jeg hadde tenkt, den ble veldig flat. Så enten drepte jeg røren da jeg prøvde å følge stegene i oppskriften i stede for å lage røren sånn som jeg pleier, eller så hadde jeg for stor form. Det kan også være at appelsinjucen ikke gjorde samme nytten som melken, men kaken ble uanset kjempe god og ble fort spist opp!

Oppskriften har jeg funnet i den flotte boka Fra boller til burritos som jeg har brukt mye i det siste. I boken står det melk i oppskriften, da jeg ikke hadde melk brukte jeg appelsinjuce i stede. Hvadu velger å bruke er opp til deg.


Krydderkake
2egg
1,5dl sukker
50g smeltet margarin
1,5dl appelsinjuce (eller melk)
3dl hvetemel
1,5ts bakepulver
2ts kardemomme
2ts kanel

Pisk egg og sukker til eggedosis. 
Ha i det våte og det tørre vekselvis.
Bland til en klumpfri røre.
Ha røren i en smurt brødform som rommer 1,5l eller en smurt rundform (22cm).
Stekes på 175grader, på nederste rille i ca 40minutter.

Avkjøl kaken og pynt etter ønske. Jeg pyntet den med en enkel melisglasur.

Melisglasur
Melis
Vann

Ha melis i en skål og tilsett en og en spiseskje vann.
Rør godt så glasuren blir klumpfri.
Når glasuren er passe tykk, hell den over kaken.

Håper det smaker!

---Rebecca Kristin--- 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar