14. november 2012

Pepperkakedeig, uten melk

Hei alle!

Som nevnt blir desember litt mer hektisk enn vanlig pga. bryllup så da må vi starte forbredelsene til jul ekstra tidlig i år. Derfor bestemte min bedre halvdel og jeg oss for å lage pepperkakedeig, for aller første gang. Normalt sett kjøper vi Ikea sin, den er helt fantastisk god!
Det var egentlig ikke noe særlig hokuspokus, og deigen smaker greit så da håper jeg pepperkakene blir gode også ;)

I følge oppskriften så skal deigen ligge minst et døgn i kjøleskapet, så blir ikke baking før om en dag eller to. Husker desverre ikke hvor jeg fant denne oppskriften, har hatt den liggende i mappen min i et år eller to.



Pepperkakedeig
 250g margarin (evt. laktosefritt smør)
2dl sirup
4dl sukker
1ss kanel
1ts kardemomme
1ts malt ingefær
0,5ts pepper
2dl vann
1ts bakepulver
13dl hvetemel

Smelt smør og sirup i en kasserolle. Bland i litt og litt sukker, la sukkeret løse seg opp i smøret og sirupen. NB! Det skal ikke koke. Ha i krydderblandingen.
Hell det over i en bolle, ha i bakepulver og hvetemel. Bland godt.
Ha i litt og litt vann til deigen er passe klissete.
Kna sammen deigen på benken, ha litt hvetemel på bordet om deigen er klissete.
Når deigen er knadd sammen, pakk den i plast. 
Avkjøl en stund før den legges i kjøleskapet i 1-3dager. 

Når kakene er bakt ut stekes de på 175grader i 6-10minutter, midt i ovnen.

Fortsettelse følger :)

Håper det smaker!

---Rebecca Kristin---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar