26. november 2012

Chocolate chip cookies, uten melk

Hei alle!

I dag fant jeg ut at det var påtide å endelig prøve Chocolate chip cookies. Det er kjeks med sjokoladebiter i som smaker helt himmelsk. Før oppskriften kommer tenkte jeg å dele noe med dere. Som dere vet lærer vi så lenge vi lever, og i dag har jeg lært hvorfor brunt sukker kommer i plast! Jeg blir så irritert over alle de åpne pakkene i skapet med kakao, sukker, hvetemel, mels osv. så jeg har kjøpt meg bokser til å ha det meste i. Jeg hadde også en boks med brunt sukker, men når jeg skulle bruke det i dag var det så hardt at det var helt umulig å få sukkeret ut av boksen! Det var helt sinnsykt mye jobb å få sukkeret ut, så folkens.. Anbefaler alle å ha det brune sukkeret i plasten det kommer i!

Oppskriften fant jeg her. Om en bytter ut smøret med laktosefritt\redusert smør og sjokoladen uten laktose så kan en lage laktosefrie kjeks. Her finner du en oversikt over enkelte laktosefrie produkter.

Jeg lagde litt større kjeks enn hun som jeg hentet oppskriften fra, dette er en smakssak. Men, de må stekes litt lengre enn de tynne kakene, stekte de i ca 15minutter.Jeg hadde også 300g sjokolade i kjeksene mine, 200g mørk og 100g lys, det ble veldig godt!



Chocolate chip cookies, ca 40stk
270g romtemperert smør
2,5dl brunt sukker
2,5dl sukker
2 egg
7dl hvetemel
1ts natron
1ts salt
1ts vaniljeekstrakt, sukker eller essens
Ca 250g mørk kokesjokolade

Bland sukker og smør hvitt. 
Ha i ett og ett egg og vaniljeekstrakten. 
Bland i hvetemel, salt og natron.
Når røren er godt blandet, rør inn hakket sjokolade med en sleiv eller slikkepott.

Bruk to spiseskjeer og legg deigen på bakebrett. 
Kjeksene vil heve og sige en del utover så ha mellomrom mellom kjeksene.
Trykk kjeksene litt ned på bakebrettet og stek de midt i ovnen på 180grader i 10-20minutter. 

Kjeksene er myke når de kommer ut av ovnen, avkjøl på rist og oppbevar de i en lufttett kakeboks. 

Håper det smaker!

---Rebecca Kristin---


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar