18. oktober 2012

Marmorkake

Hei alle!

I kveld skulle mine foreldre og kommende svigerforeldre komme på besøk å diskutere bryllupet.. Så jeg hadde bakt kake, men så måtte vi avlyse pga sykdom..Men kaken er like god uansett den da ;) Er ikke lenge igjen til bryllupet no, så må virkelig ting komme på plass snart så jeg kan prøve å puste litt med magen før siste runden med stress kommer!


Dette er en kake jeg lagde en del da jeg var yngre, og som smaker helt fantastisk. Oppskriften er hentet fra den kjente boka Fra boller til burritos.



Røre 1,5l form
175g romtemperert margarin
2,5dl sukker
3 romtempererte egg
1,5dl melk
4dl hvetemel
1,5ts bakepulver

Dette skal blandes i 1/3 av røren
2ss kakao
1ts vanilje
2ss sukker
2ss melk

Sett ovnen på 175grader.
Visp margarin og sukker hvitt, ha i ett og ett egg. 
Bland i bakepulver, hvetemel og melk vekselvis. 
Første lag
Ha 1/3 av røren i en smurt form.
Ha 1/3 av røren over i en egen bolle, bland i kakao, vanilje, sukker og melk.
Ha kakao blandingen i formen, og ha resten av den hvite røren over. 
Tredje lag
Andre lag
Lag mønster i kaken med en gaffel så den lyse og mørke røren blander seg litt.  

Stek kaken på nederste rille i ca 40 min på 175grader.

Marmorert kake


Om du ønsker glasur på kaken, bland melis og litt vann og hell over den avkjølte kaken. 


Håper det smaker.

---Rebecca Kristin---