20. mars 2019

Kristin Gjelsvik og Sophie Elise diskusjonen

Hei på deg!

Forrige uke så rant det litt over i det norske bloggmiljøet og det ble lagt ut en video på youtube der Kristin Gjelsvik går hardt ut mot Sophie Elise Isachsen. Videoen ble laget etter Sophie Elise la ut et innlegg på bloggen sin om noe hun var misfornøyd med på kroppen sin og hadde komplekser for, som hun hadde fikset på. Jeg tror de aller fleste har fått med seg hva det går i, så detaljer rundt hva hun har eller hadde komplekser for går jeg ikke inn på.

Sophie Elise har flere ganger gått ut og sagt at hun legger seg flat og at hun aldri burde publisert innlegget sånn som hun gjorde, og at innlegget var ironisk ment. Problemet mitt med svarene som kommer fra henne er at det virker som om hun forsvarer det, prøver å forsvare seg selv (eller bedriften sin) samtidig som hun prøver å unnskylde det hun skrev. At hun også skal ha sagt at Kristin har lagt ut den videoen fordi hun VILLE at folk skulle sende hat og hets, det syntes jeg ikke er innafor i det heletatt. Kristin visste nok at det ville komme masse reaksjoner på videoen, men hun har nok fått sin del med hat og hets også. Dessverre så finnes det mange folk som ikke klarer å holde seg saklig eller som bare skal trolle andre, det er ikke greit. Det at en sånn video dessverre trigger mange av disse er ikke grunn nok til å ikke publisere en slik video! Det er kjempe viktig å få i gang en debatt, men den må være saklig.

Sophie Elise har over 400 000 som følger henne på instagram, og jeg vil anta at de fleste har fått med seg innlegg og bilder av ting hun ikke er fornøyd med eller har komplekser for. Mange av de som følger henne er unge, og mange (spesielt) unge er ikke sikker på seg selv og vet ikke hvem de er. De har ikke funnet sin egen identitet enda, og har gjerne kjendiser som sine forbilder. Og, jeg tenker la oss si at en usikker jente eller gutt på 13 år er veldig fan av Kardashian familien og blir påvirket av hvordan de fremstår i sosiale medier. H*n oppdager f.eks. Sophie Elise og ser at hun gjør sånn eller sånn, hun sier at ditt eller datt ikke er pent (på seg selv) og hun har fikset eller forbedret det her eller der. Jeg vil tro at Sophie Elise som er nærmere både i kultur og avstand på mange måter vil kunne påvirke denne jenten eller gutten i større grad enn Kardashian familien. Hun var jo en gang i tiden (så vidt jeg vet) en ganske usikker vanlig jente, og se hvor hun er nå?

Dette er på ingen måte ment for å henge ut Sophie Elise på noen som helst måte, jeg har valgt å bruke henne som eksempel siden det var hennes innlegg som utløste diskusjonen. Jeg må innrømme at jeg ikke har fulgt så mye med på Sophie Elise på lenge, men jeg har jo sett tidligere at det har vært en del fokus på hva hun ikke liker med seg selv. Hun er en kjempe vakker dame som (ikke ulik de aller fleste av oss) finner feil på/ med seg selv. Og når noen som er usikker, har det vanskelig med seg selv og ikke helt vet hvem de er, hvordan de skal se ut eller hvor de hører til ser en som virker så perfekt utad kritiserer seg selv slik hun gjør så er det jo lett å tenke at h*n selv ikke er god nok som h*n er. At her må ditt og datt fikses?

Jeg prøver på ingen måte å si at Sophie Elise er ansvarlig for de som er usikker på seg selv, sin egen kropp, identitet eller har dårlig selvbilde eller selvfølelse. Det jeg prøver å si er at når folk blogger om kropp og selvfølelse på en sånn måte så kan jeg ikke se at det er særlig positivt for de som er følgere? På det punktet er jeg veldig enig med Kristin. Ja, det er greit å dele hva man har komplekser for eller ikke er fornøyd med, men det er også lov å si at vet du hva? Jeg har valgt å godta at sånn er det, dette skal jeg leve med for dette er en del av meg. Før noen kommenterer det, jeg sier ikke at man skal godta ALT her i verden fordi det er naturlig. Det er forskjell på om man gjør noe av medisinske grunner, om det er hemmende i hverdagen eller kosmetiske grunner.

Kristin har etter min mening kanskje gått litt langt i å få frem poenget sitt i videoen hun la ut. Det å måtte fortelle det at hun visste om den splitter nye rumpa fra Istanbul f.eks. Hadde det ikke holdt å si at hun visste at Sophie Elise løy når hun sa hun ikke ville lagt seg under kniven igjen? Dette med at Kristin mener at det er å ta hardt i å si at de er venner og gå inn på detaljer rundt det er vel også noe som ikke er helt vits når det er selskapet hun kritiserer og ikke personen?

Selv om jeg ikke er helt enig i at alt som ble tatt opp i videoen var helt saklig så er jeg veldig glad for at Kristin hadde guts nok til å ta dette opp og få i gang en debatt. For, dette er en viktig debatt! Det er noe som det trengs å snakkes om, diskuteres og snakkes enda mer om. Og vi kan IKKE godta uttalelser som Skjeddstad kom med i debatten på NRK i dag. Det virket som om hun mente at problemet ville forsvinne hvis de som blir påvirket bare slutter å følge influencere som gjør at man ikke føler seg bra med seg selv. Det er ikke så lett dessverre, da må man nesten strengt tatt holde seg unna internett og det er ikke noe som er særlig aktuelt for folk i dag. Som hun selv sa, hvis noen foreldre ikke er online i dag så må de bli det!

Det er ikke bare influencere som påvirker hvordan man oppfatter seg selv. Det kan være venner og venninner, folk på skolen, foreldre, andre man følger på instagram eller facebook. På nettet er det veldig lett å fremstille livet sitt som glansbilde, redigere vekk det man ikke vil andre skal se på bilder osv. Det er lett å skrive ting man ikke hadde turt å si, å være litt ekstra tøff, å være litt ekstra kritisk eller å være litt ekstra slem. Alt vi skriver og legger ut som blir lest vil mest sannsynlig påvirke en eller annen leser på en eller annen måte. Så kanskje vi skal gå i oss selv også? Ikke bare henge oss opp i hvordan influencere som Sophie Elise og Kristin gjør jobben sin? Selv om influencere har stor makt og påvirkningskraft så håper og tror jeg at for de fleste barn og unge er det de som står de nær som har størst påvirkning på hvordan de tenker om seg selv og egen kropp? Om alle; foreldre, tanter, onkler, besteforeldre, lærere osv.  blir litt flinkere til å snakke positivt om seg selv og andre, vise at det er ok å være fornøyd med seg selv så er det kanskje et bra sted å begynne? Også får vi håper at influencere forstår hvilke makt de har og kanskje er litt mer kritisk til hva de deler med resten av verden.

La oss diskutere kropp, selvfølelse, selvtillit, hvor går grensen for hva man burde dele og ikke dele? Finnes denne grensen? Og, kan det ikke gå litt den andre veien også? Det er flott at folk er fornøyd med seg selv, men hvor går grensen når de er negativ til folk som har valgt å endre på ting og tang? Jeg har ingen tro på at folk lar dette bare forsvinner inn i intet på en stund enda, og jeg håper at det kommer flere med kompetanse på mentalhelse, ungdom, selvbilde, kropp o.l. kommer mer på banen og at det kommer tydelige retningslinjer for hva som er lov og ikke av reklame for kosmetiske inngrep i ulike grad.

Rebecca