23. juni 2015

Hvordan det har vært å være gravid

Hei på deg!

Jeg må bare først presisere at dette innlegget handler om hvordan jeg har hatt det når jeg var gravid. Det er ingen "fasit" på hvordan graviditeten til noen andre vil være enten de har MS eller ikke. Alle svangerskap er like ulik for MS pasienter som for alle andre i verden. Også har jeg ikke vært gravid før, så jeg har ikke noe å sammenligne svangerskapet med. Og, en del av plagene jeg har hatt er gjerne noe alle gravide opplever uavhengig om de er frisk eller ikke.

Det å bli gravid var for meg en kjempe stor glede. Jeg og min mann hadde prøvd å bli gravid i vel ett år før det endelig klaffet. Enda større glede var det når jeg hadde fått beskjed av gynekologen at jeg mest sannsynlig ikke ville bli gravid uten hormon-kur. Når jeg fant ut jeg var blitt gravid, så holdt jeg på med tilvenning på nye medisiner. Så jeg var skikkelig dårlig de første ukene etter jeg fant ut jeg var gravid, det værste var at jeg spydde som en helt. Heldigvis så ble det litt bedre når jeg sluttet med medisinene, men var plaget med kvalme ganske lenge likevel.

Ellers så fikk jeg mye problemer med bekkenet, og hadde ganske vondt store deler av svangerskapet. Det er en av de tingene jeg syntes har vært kjempe frustrerende! For, selv om jeg har hatt ork til å gjøre noe så har jeg ikke kunnet gjøre noe særlig verken med venner, min mann, på jobb eller f.eks husarbeid. Tidligere når jeg har hørt om bekkenløsning så har folk sagt at det er vondt, men det er ingen som har fortalt hvor vondt det kan være! Så det unner jeg virkelig ingen andre.

Trøtthet har også plaget meg gjennom nesten hele graviditeten. Det har vel egentlig vært det som har vært det værste av alt. Også hver gang jeg sier noe om det så sier legen, jordmor eller andre som har vært gravid at det er helt vanlig og at nesten alle gravide blir trøtt og sliten. Og hver gang jeg har fått den beskjeden så har det kokt litt inni meg. Jeg forstår at jeg ikke er den eneste som blir trøtt av å være gravid, men det å verke i hele kroppen og måtte velge om jeg skal lage middag eller dusje om dagene.. Det tror jeg ikke at flertallet av de som er gravid opplever, det er i alle fall ikke noen som har fortalt meg om at det er så utrolig vondt og slitsomt! Hvis vi hadde hatt et barn fra før så hadde jeg ikke klart å være noe god mamma for han/hun samtidig som jeg hadde vært gravid sånn som situasjonen var denne gangen, for jeg måtte bare sove og sove for å klare å først komme meg på jobb 4 timer, men senere i svangerskapet så måtte jeg sove masse på dagtid i tillegg til natten bare for å klare å gå en kort tur eller for å handle mat.

Men, for alt i verden. Det har ikke bare vært vondt å fælt å være gravid. Hvis hele graviditeten min hadde vært sånn som de siste ukene var så tror jeg at jeg hadde drømt om å bli gravid igjen med en gang! Da følte jeg meg bra, hadde nesten ikke vondt i bekkenet og hadde fått tilbake en god del av energien som ellers var borte mesteparten av svangerskapet.

MS-sykdommen har heldigvis vært like rolig i svangerskapet som den var i perioden før jeg ble gravid. Ingen anfall, og det jeg merket mest var at jeg var konstant sliten. Så, heldigvis hadde jeg ett "normalt" svangerskap. Så, om det ikke blir flere barn så er det ikke fordi MSen gjorde meg syk i svangerskapet.

Håper du har en flott uke!
Rebecca


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar