6. januar 2012

Hjemmelaget is - OBH Nordica

Hei alle!

Jeg ser at det nå er en evighet siden sist jeg blogget. Hadde de planene i jula om å legge ut masse kakebilder og noen oppskrifter, men sånn ble det visst ikke likevel.
Må innrømme at jeg har vært opptatt med å slappe av, pakke til flytting, være på ferie og litt sånn. Men, i dag har jeg i allefall testet ut iskrem maskinen fra OBH Nordica som jeg fikk sammen med pannene i forrige Buzzador pakke!


Må inrømme at jeg har gledet meg lenge til å teste ut den skjønne lyseblå maskinen, men siden jeg ikke er flink å lese bruksanvisninger så visste jeg jo ikke at skålene skulle fryses i omtrent ett døgn før bruk.
Uansett, nå er det hjemmelaget vanilje is i heimen!
Først vil jeg si at jeg egentlig ikke ante hva jeg holdt på med, men føler resultatet ble bra!
Her er oppkskriften jeg brukte:
Ingredienser:

 2 eggeplommer
35g sukker
1/2 vaniljestang
1dl lettmelk
1,5dl fløte

Slik gjør du: 
Bland eggeplommer, sukker og korn av vaniljestangen, pisk godt.
Varm melken, pisk fløten i eggeblandingen.

Hell den varme melken i eggeblandingen under omrøring. Varm blandingen på svak varme i 2min. 
Avkjøl blandingen før den helles i iskrem maskinen. La maskinen jobbe i ca 15min.

Over til selve produktet. Var litt skuffet over at maskinen tar så lite om gangen (kun 3,2dl), men har jo fått med to skåler så det burde jo gå! Men, når jeg lagde is så så jeg at til meg og min kjære holder det plenty med en skål med is!  Ellers syntes jeg maskinen bråkte en del, men det må vel også sies at jeg syntes at folk puster høyt og at klokker som tikker er utrolig irriterende! Men utenom dette er jeg veldig fornøyd! Isen jeg lagde i dag hadde god vaniljesmak og hadde soft-is konsistens! namnam.. Gleder meg til sommeren kommer, da blir det masse utprøving av is med spennende oppskrifter!
Helt til sist, ett lite tips! Putt resten av vaniljestanga i det hjemmelaga vaniljesukkeret eller vaniljeessensen din så holder det seg lengre, og du slipper kaste det!

--Rebecca Kristin--