21. januar 2012

Stekt ris med kylling og grønnsaker

Hei alle!

Både jeg og samboeren min er veldig glad i stekt ris. Det er veldig lett å lage, og tar ikke så lang tid.
Jeg er til tider litt giddalaus så derfor har jeg her brukt fryste grønnsaker i stede for ferske, så det gjør du som du selv vil. Begge deler smaker godt!

Tommelen ned for denne ja!
Tommelen opp!
Jeg er kjempe glad i hvitløk, og kunne egentlig spist hvitløk til det meste.. Til jul fikk jeg denne gule hvitløk greien.. så tenkte jeg skulle prøve den ut! Værre drit kan jeg ikke huske å ha være borti! Ble bare kliss og drit med den. Holder meg heller til denne søte mini raspen! Perfekt til hvitløk og muskatnøtt!


Oppskrift
2 stk kyllingfilet (evt. en grillet kylling)
2 egg
2 fedd hvitløk
1 liten løk
Litt purre
400g grønnsaker
3ss kikkoman
ca 1 ss østersaus
 1 pose boil in bag villris
1 pose boil in bag hvis ris

Hvilke krydder du bruker er opp til deg, denne gangen brukte jeg:
ca 1/2 ts kajennepepper 
ca 1/2 ts spisskumin
4 "skru" med chiliflak
1 ts chilisalt
4 tørkede minichili (tror det er det det er, kjøpt i syden)

Kok risen i på forhånd, denne skal være avkjølt før den skal steikes. Hvis du vil ha ekstra smak i risen kan du ha f.eks. en kanelstang og en ts kardemomme eller en buljongterning i kokevannet. Pass på at når den er begynt å bli kald så må den stå i kjølesap, det blir veldig fort bakterier i romtemperert ris! Denne gangen skylte jeg av risen etter den var kokt. Har lest eller hørt ett sted at den blir bedre å steike da.

Kutt opp kyllingen i terninger, bruker du grillet kylling "riv" denne opp med en gaffel. Kutt opp løk, purre, press/hakk hvitløk. Kutt opp grønnsakene. Lag klar eggeblandingen. Pisk sammen eggene, ha i kikkamon, østersaus og krydder. Bland godt.

Eggeblanding

 Stek kyllingterningene til de er gjennomstekt (hvis du bruker grillet kylling, hopp over dette). 
Ha oppi grønnsakene til de begynner bli litt myk, ha i løk, hvitløk og purre. 

Ha i den kokte risen, vend godt. 
Hell over eggeblandingen og vend godt inn. Nå får risen den fine litt mørkere fargen.
La dette steke, vend innimellom. Smak til med salt og krydder.

Med denne oppskriften blir de ganske mye mat til to personer, men det er veldig godt å ha stående i kjøleskapet til lunsj dagen etter. 

Jeg MÅ bare vise bilde av granateple jeg kjøpte her en dag! som regel får jeg bare tak i små granatepler, så pleier ikke kjøpe de.. Men fant for noen dager siden dette sinnsykt store, så det bare måtte jeg ha!
Veldig godt var det og!
Håper alle har en flott helg til tross for det ekle været!

--Rebecca Ksristin--


2 kommentarer:

  1. mmmm det såg godt ut!
    Får ta dette opp på listen over ting jeg skal teste da! :P hihi

    Flinke husmoren <3

    SvarSlett
  2. Takk frøken :D
    Hihi.. vi får ta noen runder med baking, matlaging perlerier og sånt utover året tenker jeg :D
    <3

    SvarSlett