10. juli 2015

Snart halvveis, Prednisolon

Hei på deg

Da er dagene gått og jeg er halvveis i nedtrappingen. Og, medisinene er rett og slett fæl å ta selv om det bare er piller. De er ikke så grei å få ned alltid, det er sånne små ekle piller som liksom henger seg litt fast i halsen. Usj, så hvis du har noen gode tips til hvordan jeg kan få de ned uten å trenge å smake de så setter jeg stor pris på det! Men, jeg gleder meg masse til hver dag dosen går ned, også har jeg fått et sånt flott skjema hvor det står hvor mange jeg skal ta. Så har flott oversikt over når dette er ferdig.

Jeg føler meg forresten dårligere av pillene enn jeg gjorde av de andre medisinene. Jeg har blant annet fått masse vann i kroppen! Jeg føler meg nesten mer oppblåst nå enn jeg gjorde da jeg var gravid. Det er skikkelig ubehagelig, dunking i hender og føtter osv. Men, det er visst en av de vanligste bivirkningene og ikke stort å gjøre med fikk jeg beskjed om at sykepleieren. Det skal gå over når kuren er ferdig da! Så det er jo bra. Det værste har vært kjempe hjertebank, uro, sitring og dunking i kroppen. Men, det har heldigvis begynt å gi seg. Det er utrolig vanskelig å klare å slappe av når jeg har den følelsen i kroppen, og jeg kjenner det går så sykt utover humøret.

Så nedtrappingen er ikke så enkel og grei som jeg hadde tenkt, men nå er det ikke så mange dagene igjen heldigvis! Også gleder jeg meg til dette her er ute av systemet så jeg kan være litt ute i solen igjen. Er litt kjedelig å ikke kunne gå ut i solen uten at det er vondt og ubehagelig i huden.
I tillegg til prednisolonen så skulle jeg egentlig fortsette med Zantac to ganger om dagen mot noe de kaller sur mage. Når jeg fikk medisinene på Haukeland så fikk jeg disse i tablett form, men når jeg begynte på nedtrapping så fikk jeg de i busetabletter. Og, det smaker helt grusomt så de klarer jeg ikke å ta. Men, satser på det går fint. Legen nevnte at ikke alle klarte å ta de, så.. Ja, har ikke merket noe på magen i alle fall.

Nå er sykemeldingen min over, og formen er heldigvis blitt bedre. Synet nærmer seg normalt, balansen er litt bedre og jeg føler at jeg kan ta vare på meg selv og William når min mann ikke er hjemme. Fikk forresten brev i posten fra Haukeland i dag, legetime på nevrologisk poliklinikk i slutten av måneden. Så det blir spennende, regner med å finne ut hvilke medisiner jeg skal over på da.

Håper du får en flott helg!

Rebecca

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar