11. desember 2013

Tester ut ferdig pepperkakedeig

Hei på dere!

Nå er det veldig lenge siden det har skjedd noe her, så endelig er det påtide med ett nytt innlegg. I år blir det ikke skikkelig hjemmelagede pepperkaker, men jeg har bestemt meg for å prøve to ulike merker med ferdig deig og se hvilke jeg liker best.

Den ene er Calas sin pepperkakedeig som selges på Europris, og den andre er Bjørken
kjøpt på Kiwi. Deigen er kjøpt samme dag, oppbevart i lik temperatur og går ut på dato samme dag.
Etter at jeg hadde laget pepperkakene oppdaget jeg at det sto på begge boksene at deigen burde oppbevares kjølig en stund før utkjevling. Så dette gjorde jeg med andre ord ikke.

Her en min dom:
Calas, 1kg
Ca 60 pepperkaker
Ingredienser: Hvetemel, sukker, margarin, vann, sirup, krydder (kanel, ingefær, nellik),hevemiddel (E500).

Pepperkakedeigen hadde en veldig mild smak. For min del smakte det ikke som hjemmelaget pepperkakedeig.  Selv om ikke deigen var avkjølt var den helt grei å kjelve, og jeg følte jeg fikk deigen tynn nok. Steketiden som er oppgitt på pakken (10-12min) stemte i min ovn, og pepperkakene ble gylden-brun. Pepperkakene fikk en jevn overflate etter steking og ble veldig sprø.

Jeg må innrømme at jeg var skeptisk til hvordan pepperkakene ville smake etter steking ettersom deigen ikke smakte så mye pepperkake. Men, de ferdig stekte pepperkakene var kjempe god på smak!

Bjørken, 1kg
Ca 50 pepperkaker
Ingredienser: Hvetemel, sukker, margarin (vegetabilsk olje (raps, fullherdet raps), vann, salt, emulgator (E471), aroma, surhetsregulerende middel (E330), farge (E160a), vann,  sirup, hevemiddel (E500), kanel, ingefær, nellik, konserveringsmiddel (E202).

Pepperkakedeigen var god på smak, og smakte nesten sånn som pepperkakedeig skal (etter min mening). Selv om ikke deigen var avkjølt før jeg begynte så var deigen grei å kjevle ut, og jeg var fornøyd med tykkelsen på pepperkakene. Steketiden på pakken (10-12min) stemte med min ovn, og pepperkakene ble gylden-brun.
De ferdige pepperkakene så litt rynkete ut, og noen hang igjen i bakepapiret etter steking.

Pepperkakene ble sprø og var god på smak.

Konklusjon
Jeg kom frem til at Calas sin pepperkakedeig gir de beste pepperkakene i forhold til smak og utsende. Også i forhold til ingredienser så foretrekker jeg Calas da denne inneholder færre E-stoffer. Jeg husker ikke hva jeg betalte for de, men vet at Calas sin var litt dyrere, men føler den var verdt noen ekstra kroner. Men, ingenting slår skikkelige hjemmelagede pepperkaker etter mormors oppskrift.
 

---Rebecca Kristin---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar