21. oktober 2011

"Gul kake" (suksessterte)

Hei alle!

Nå er det er stund siden jeg har blogget. Men, har lagt syk så har ikke hatt overskudd til noenting. Nå er jeg omsider blitt frisk igjen, så da satser jeg på at det blir litt hyppigere oppdateringer!

Neste helg har min flotte samboer bursdag, men han må jobbe så i morgen skal vi feire litt. Så da har jeg en god unskyldning til å bake, JIPPI!

Her kommer i allefall oppskriften på en av kakene jeg skal servere i morgen, suksessterte, eller gul kake som vi kaller den. Har aldri laget den før, så var ikke bare bare dette her, måtte lage to bunner fordi den første ikke var skikkelig stekt. Utrolig kjipt siden jeg ikke har mandelkvern eller noe og har måttet hakke mandlene for hånd TO ganger. Stress! Men, har heldigvis en snill mann som hakket mandlene for meg andre gangen. Kaken ble ikke helt som jeg hadde tenkt, men kan ikke alltid bli vellykket. Satser på den smaker godt.



Bunn
200g fin hakkede mandler
5 eggehviter
200g melis
1ts vaniljesukker
1ts bakepulver

Sikt melis og bland sammen med mandlene.
Stivpisk eggehvitene, vend i melis og mandler.
Rør inn vaniljesukker og bakepulver. 
Fyll røren i en rundform (24cm)
Stek på 160 grader i ca 40 minutter.

Gul krem
 5 eggeplommer
1dl kremfløte
125g sukker
1ts vanilje essens
150g margarin rom-temperert

Rør sammen kremfløte og sukker i en panne med tykk bunn. 
Når sukkeret er løst opp, bland i vaniljen, eggeplommene.
Rør ofte og la det tykne på middels sterk varme. 
Når det er tyknet, ha i margarin og rør godt.
Avkjøl og ha over bunnen. 
Pynt etter ønske.


--Rebecca Kristin--