19. april 2013

Bananbrød med sjokolade

Hei alle!

I fjor påske så fikk jeg smake nydelig bananbrød på hytten og har fremdeles ikke klart å glemme det. Jeg har ikke spurt etter oppskriften så jeg googlet meg frem til en tilfeldig oppskrift og håpet på det beste.

Oppskriften fant jeg her, men jeg kuttet ned litt på sjokoladen også brukte jeg vanlig melange siden jeg ikke hadde smør uten salt. Det er viktig  at bananene er godt moden, jeg hadde fryst ned noen moste modne bananer som jeg brukte og det gikk veldig fint. Så det er ett godt tips om du har overmodne bananer liggende på disken.

I denne oppskriften skal det være hakket sjokolade, men jeg kan ikke forbra å hakke sjokolade og regner med det er flere som tenker det samme. Bruk kjevlen i stede, og slå sjokoladeplaten til den er delt i mindre biter. Vær forsiktig når du slår løs på sjokoladeplaten så plasten ikke sprekker og du ender opp med sjokolade utover hele kjøkkenet. 

Bananbrød med sjokolade 8-10skiver
 250g hvetemel
1ts bakepulver
125g smeltet margarin
250g sukker
4moste modne bananer
2egg
1ts vaniljeekstrakt
100g hakket kokesjokolade

Forvarm ovnen til 180 grader.
Sikt hvetemel og bakepulver i en bolle.
Bland sammen smeltet smør, sukker, most banan, vaniljeekstrakt, hakket sjokolade og egg i en egen bolle.
Hell blandingen over i melet og bland. Ikke rør for mye.
Ha røren over i en brødform (ca19cm*11cm) kledd med bakepapir.
Røren ligner litt på babymat når den er ferdig
Stek bananbrødetmist i ovnen i ca 1,5timer, sjekk med en kakepinn om den er ferdig.
La bananbrødet hvile i formen i 5 minutter før du tar det ut av formen.
Kan serveres i skiver uten noe på eller f.eks med smør.
Veldig fornøyd med resultatet

Håper det smaker!

---Rebecca Kristin---



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar