6. mai 2013

Sjokoladekake med kokesjokolade (uten melk)

Hei alle!

I går  var det babyshower til ei venninne av meg, og da hadde jeg så klart meldt meg til å bake en kake :) Er litt lei de oppskriftene jeg har, selv om de er veldig god. Så jeg bestemte meg for å finne oppskrift på en kake som faktisk inneholder sjokolade og ikke bare kakao. Bladde igjennom mange forum før jeg fant den jeg bestemte meg for å bruke. Jeg ville også finne en glasur med sjokolade i stede for kakao, og det fant jeg på detsoteliv.no.


Jeg var litt skeptisk til at det var så lite sukker og hvetemel i oppskriften i forhold til de andre oppskriftene jeg har brukt, men røren ble veldig fin og smakte godt. I oppskriften jeg fant står det 50g kokesjokolade, men jeg syntes dette var lite så brukte heller 100g mørk kokesjokolade.
Denne kaken er en av de beste sjokoladekakene jeg noensinne har laget, og kombinasjonen av bunn og glasur var veldig godt. Denne vil jeg anbefale alle å lage, og jeg kommer til å bruke oppskriftene fremover. En porsjon med glasur er nok  til å både fylle og dekke kaken. Glasuren er veldig glatt, og smaker himmelsk. 

Denne kaken er uten melk, og om du ikke tåler laktose kan du bruke f.eks melange uten melk og salt og en sjokolade uten laktose (tror Bocca er uten..).
Jeg er ikke veldig flink til å pynte kaker, så her bestemte jeg meg for å gjøre det ganske enkelt og lage blå blomster av fondant og dekorere med.

Kakebunn
4 egg (romtemperert)
200g sukker
100g kokesjokolade
135g margarin
135g hvetemel
1ts bakepulver
1ts vanilje-ekstrakt

Pisk egg og sukker til eggedosis.
Smelt smør og sjokolade i en panne på LAV varme.
Hell sjokoladen og smøret over i eggedosisen, rør forsiktig med en slikkepott.
Tilsett resten av ingrediensene, og bland forsiktig.

Stek kaken på 175grader i en 24cm rund form i 50-60 minutter på nedeste rille.
Jeg valgte å dele røren i to og steke den i to former, da skal de steke i 30-40 minutter.
Avkjøl bunnen(e) og oppbevar de i plast i kjøleskapet om du skal pynte dagen etter.

Sjokoladekrem
175g kokesjokolade
250g margarin (romtemperert)
275g melis
1ss vanilje-ekstrakt

Smelt sjokoladen over vannbad.
Bland margarin, melis og vaniljen luftig.
Tilsett den smeltede sjokoladen og bland godt.
 Del kaken i to om du ikke har stekt den i to omganger og ha sjokoladekrem utover den ene bunnen, legg den andre oppå og bre sjokoladekremen over kaken og pynt etter ønske.

Håper det smaker, og jeg håper virkelig den vordende mor var fornøyd med kaken hun fikk!

---Rebecca Kristin---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar