9. mai 2013

Hjemmelaget tomatsuppe, uten melk

Hei alle!

Lenge har jeg hatt lyst å prøve å lage supper fra bunnen, men det har blitt med tanken. I går hadde vi svigermor på besøk og vi begynte å snakke om alle E-stoffene som er i mye av ferdigmaten, og jeg kom frem til at nå er det påtide å gjøre noe.
Så i dag tok jeg meg sammen, googlet frem masse oppskrifter på tomatsuppe og kombinerte min egen versjon.

Utrolig nok ble den veldig god! Det hadde jeg ikke trodd. Ettersom jeg ikke er glad i tomater eller tomatpure smaken så er det ikke mye tomatsmak på denne suppen. Så om du er en av de som er veldig glad i tomatsuppe med sterk smak av tomat må du gjerne smake til med noen ekstra spiseskjeer tomatpure.

Rebeccas tomatsuppe
2 løk (litt rapsolje til steking)
1 boks hakkede tomater
2ss tomatpure
6dl vann
3ts buljongpulver
1ts sukker
1ts sitronsaft
Salt
Pepper
Evt. kajennepepper

Hakk løken i små biter.
Ha olje og løk i en gryte, la løken bli myk og gylden. OBS! Løken skal ikke bli brun.
Ha i de hakkede tomatene.
Bruk 1dl av vannet til å skylle boksen så du får med deg alt innholdet.
Ha 3ts buljonspulver i 5dl varmt vann og bland godt. OBS! Det er litt ulike blandingsforhold utifra hvilke buljong du bruker, så les på pakken hvor mye du trenger for å få 5dl.
Hell over i gryten og bland i 2ss tomatpure.
Kok opp suppen.
Bruk stavmikser for å få en fin og jevn suppe.
Kok opp igjen og tilsett sukker og sitronsaft. 
Smak til med salt og pepper, evt litt kajennepepper for å få litt ekstra smak.
La suppen småkoke i 5minutter. 
Hvis du vil ha en suppe uten små biter av tomat og løk så siler du suppen gjennom en sil med små hull.

Suppen kan du f.eks. servere med kokt egg, makaroni og godt brød.

Håper det smaker!

---Rebecca Kristin---