2. juli 2013

Samtaler med MS-sykepleier

Hei på deg.

Når jeg hadde første samtalen med MS-sykepleieren hadde jeg ikke med meg medisinene mine. Dette var rett og slett fordi jeg var litt treg med på gå på apoteket og jeg ikke visste at medisinene mine var bestillingsvare.
Så her kommer jeg til å skrive litt om de to første møtene våre.

Da jeg kom til timen hos MS-sykepleieren fikk jeg vite at de vil jeg skal starte på medisinen Extavia. Dette er medisin som tas gjennom en sprøyte annenhver dag. Siden jeg ikke liker sprøyter i det hele tatt så gruet jeg meg MASSE til dette.

Hos sykepleieren fikk jeg øve meg med sprøyter som ikke inneholdt medisiner, men vann og noe annet pulver. Medisinen kommer ikke ferdig i en sprøyte, men som en sprøyte med noe vann i og en beholder med pulver så det må blandes før bruk.
Det var veldig greit å få øve meg på å blande medisinene og hvordan jeg skal få ut luftbobler o.l før jeg skulle prøve på ekte. I tillegg fikk jeg stikke sprøytene i en liten pute som så ut som hud. I og med at det er selve sprøyten og nålen jeg er redd for så ble jeg veldig lettet når jeg fikk en greie (i mangel på bedre ord) som jeg kan sette sprøyten i som "skyter" nålen inn og har en indikator som viser når sprøyten er tom.

Da trenger jeg bare trykke på en knapp også sier det PANG og nålen går inn i huden hvor jeg plasserer greien. Denne greien gjør det mye lettere å sette sprøyten, for det ligner ikke på en sprøyte når den er skjult inni den. Du ser heller ikke nålen.

Sprøyten kan settes flere steder, i magen, lårene, setet og for de viderekommende i overarmen. Sprøyten skal heldigvis settes i fettet og ikke i en muskel, så om du har en liten valk på magen så er ikke det så vondt.

Når jeg begynte på medisinene så måtte jeg tilvenne kroppen min gradvis til medisinene, så i løpet av noen uker så økte jeg dosen fra0,25 til 1. Jeg må inrømme at det gjør mer vondt å sette en full sprøyte enn det var å sette de første som bare inneholdt 0,25. Selve stikket er ikke mer vondt, men det svir mer.
Heldigvis har jeg fått en avkjølende pute som oppbevares i kjøleskapet så den er kald og klar til å brukes for å kjøle ned stikkstedet. I tillegg har jeg fått med en smart liten sak som jeg bruker til å klippe av sprøytespissene med. Når spissene er klippet kan jeg kaste resten i bosset uten å være redd for å stikke meg når jeg går ut med bosset, eller for at andre skal stikke seg på sprøyten.

Om du har fått beskjed om at legen vil at du skal begynne på disse medisinene men du er usikker fordi du ikke liker sprøyter så husk:
- Bremse-medisin kan hjelpe deg med å holde sykdommen i sjakk
- Nålen er veldig tynn
- Du får god opplæring og riktig utstyr så det blir mindre skummelt
- Du blir vant til å sette sprøytene, så det er ikke så ille som det høres ut som

Har du erfaring med denne medisinen?

Rebecca