4. juli 2013

Hvordan går det med medisinene?

Hei på deg.


Nå har jeg gått på medisinene i en måned og i morgen må jeg på apoteket for å hente ut en ny pakke med medisiner.

Det går egentlig greit å ta medisinene. I begynnelsen fikk jeg beskjed om å ta medisinene på kveldstid så jeg kunne sove igjennom eventuelle bivirkninger. Heldigvis merket jeg ikke noe særlig til bivirkningene, så på oppfølging hos sykepleier ble vi enig om at jeg kunne ta medisinene når jeg står opp. Dette er enkelt og greit fordi tidlig på dagen så er jeg hjemme, og hvis jeg skal noe sted og overnatte så vet jeg om det å kan ta med medisinene. På kveldstid er det ikke sikkert jeg er hjemme og har medisinene i nærheten.

Den største grunnen til at dette ble et problem er at den eneste bivirkningen jeg merket var at jeg ikke fikk sove rett etter jeg hadde tatt medisinene. Så jeg er kommet frem til at jeg må ta de seinest i åtte tiden på kvelden for å få sove. Men, det er jo ingen som vet at de er hjemme før åtte hver kveld! Og, jeg orker ikke ta med meg medisinene over alt for de tar faktisk stor plass, jeg må være rolig når jeg skal ta de, det må være ganske rent der jeg skal blande medisinene og sette sprøyten og jeg må ha tilgang til kjøleposen min om jeg trenger denne.

Uansett, når jeg begynte å sette medisinene tidligere på dagen merket jeg flere bivirkninger. Jeg fikk feber følelse i hele kroppen, og det er veldig ubehagelig. Disse vondtene gjør at jeg blir sur og trøtt så jeg orker ikke å gjøre noe særlig, så det er ikke noe god løsning for meg.

Derfor er jeg gått tilbake til å sette sprøyten i åtte tiden på kvelden så får jeg heller være flinkere til å planlegge dagene mine. Og, om jeg innimellom må ta medisinen seint så håper jeg at jeg skal klare å sove likevel.

Hvor vondt selve stikket er kommer an på hvor jeg stikker. Jeg syntes det er minst vondt å stikke i lårene, å stikke i setet er ikke alltid like enkelt for det er vanskelig å se hvor jeg stikker samtidig som jeg holder nålen rett.

Jeg har fått noen blå og røde merker her og der, men de går som regel vekk før jeg skal stikke på det stedet neste gang. Hvis ikke det er gått bort og jeg fortsatt er litt sår og øm så stikker jeg et annet sted.

Så, det kunne vært mye værre! Så lenge medisinene virker så kan jeg se ut som en nålepute i perioder. Jeg vil mye heller dette enn å få flere anfall.

Det er bare til å spørre i vei om du lurer på noe så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Rebecca