28. juli 2013

MS og forsikring

Hei på deg.

For ikke så lenge siden ville jeg og min mann bytte forsikringsselskap. Vi gikk inn på en nettside hvor vi kunne legge inn opplysninger om hvilke forsikringer vi ville ha.
Vi ble kontaktet av flere ulike forsikringsselskap og ga de en del opplysninger som de spurte etter for at de skulle kunne gi oss et tilbud.
Vi endte opp med to selskaper som virket mest gunstig for oss. Etter en stund fikk vi mail fra ett av disse selskapene om at de kunne forsikre oss, men at jeg ikke kunne få livsforsikring eller en til som jeg ikke kommer på nå ettersom jeg har diagnosen MS.

Derfor valgte vi ett annet selskap hvor vi har snakket med en veldig hyggelig dame som ble sjokkert over at ikke det andre forsikringsselskapet kunne gi meg livsforsikring. Hun forsikret meg om at sånn var det ikke hos de. Så i går når jeg leste mailen fra selskapet om at de ikke kunne gi meg livsforsikring eller uførerente forsikring ble jeg litt paff. Men, i posten kom et forklarende brev om at siden jeg nylig har fått diagnosen må jeg vente til jeg har hatt diagnosen ett år før jeg kan søke om livsforsikring hos de. Dette er fordi de vil ha mer papirer fra sykehuset om hvordan MS påvirker helsen min. Uførerente får jeg ikke fordi MS gjør at det er mer sannsynlig enn for friske at jeg blir langtidssykemeldt, så det kan jeg forstå.

Uansett, jeg syntes det er fryktelig om ingen MS pasienter kan få livsforsikring, for det er ikke en sykdom man dør av! Så, det blir spennende å se om ett år hva forsikringsselskapet sier da.

Forresten så har de fleste forsikringsselskap en liste med noe og tyve sykdommer som du kan forsikre deg eller dine barn for. MS står blant annet på denne listen, så om du har denne type forsikring og får diagnosen så kan du få utbetalt forsikringspenger. Men, forsikringsselskaper kan være ganske sleip, så husk å alltid lese avtalevilkårene!

Er det andre som har opplevd å ha problemer med forsikringen pga MS eller annen sykdom?

Rebecca