2. juli 2013

Prøvesvarene

Hei på deg.

Når jeg hadde tatt underøkelsen fikk jeg beskjed at jeg kunne ringe fredagen uken etter for å høre om prøvesvarene var kommet. Når jeg ringte spurte legen om de hadde funnet noe så spurte han om vi ikke heller kunne avtale en time på mandagen så vi kunne snakke om det.
 
Etter denne samtalen var jeg ganske klar over hva prøvene viste, så jeg var glad jeg allerede hadde forbredt meg på at jeg har MS. Den uken var jeg flere ganger på sykehuset for å snakke om sykdommen med flere ulike personer så det er ikke alt jeg husker like godt. Jeg slapp å gå til legen aleine for å få prøvesvarene, mamma og min mann var med. Bare så det er sagt, når jeg er syk og ting suger er det mamma jeg syter og klager til når det ikke er til min mann, så dette var ikke noe rart for min del. Jeg kan ikke huske at legen sa så veldig mye denne dagen, bortsett fra at jeg har MS og at han skulle lage avtale så jeg kunne snakke med en MS lege og MS sykepleier.

Senere denne uken var jeg hos MS legen. Her fortalte han at igjen at jeg hadde MS, og om lurte på om jeg hadde noen spørsmål rundt dette. Jeg er alltid forbredt så jeg hadde med meg ett helt A4 ark med spørsmål til han som han svarte på så godt han kunne. I tillegg fikk jeg informasjon om MS og fikk se MR bildene mine.

Det å få se MR bilder av hjernen er litt spesielt! Å få se bilder av hjernen min hvor legen kunne peke på hvor de fant lesjoner var ganske spennende. Desverre så viste han meg disse i begynnelsen av timen så jeg var mer opptatt av dette enn å følge med på hva han sa. Heldigvis var mamma med så hun fikk med seg hva han sa.
Jeg fikk også vite at legen ville anbefale meg å starte på medisiner, noe MS sykepleieren skulle fortelle mer om.

Vel, kort oppsummert kan jeg gi svar på noen av spørsmålene jeg hadde:
- Med MS kan du bli gravid uten at det skal være noe mer risikofylt enn for andre.
- Du kan leve som før
- Trening og kostholds tips gjelder MS pasienter også, fysisk aktivitet og sunn mat er like viktig som for andre
- D- vitaminer er viktig om du har MS
- Legene vet ikke hva som gjør at en får MS, hvis en er enegget tvilling og den ene tvillingen har MS er det under 40% sjanse for at den andre tvillingen har det
- Det er mange tips og triks på nettet som ikke anbefales, f.eks at svin gjør deg syk
- Du må ikke røyke om du har MS

Mer kommer jeg ikke på i farten, jeg redigerer innlegget om jeg kommer på mer etterhvert.

Rebecca