27. juni 2013

Spinalprøve

Hei på deg.

Det var ikke meningen at det forrige innlegget skulle stoppe så brått, men det begynte å bli vel langt og jeg ante ikke hvor eller hvordan jeg skulle avslutte det.

Etter å ha gruet meg lenge så begynte jeg å spørre folk rundt meg om hvordan det var å ta spinalprøve og googlet litt for å finne ut om noen hadde skrevet noe om det. De to som jeg vet om som har tatt en slik prøve sa at det ikke var vondt, og på nett så sto det at det ikke var særlig vondt men at du kan få en sinnsyk vond hodepine etter prøven er tatt.

Da vi kom på sykehuset satt vi å ventet i 2-3 timer før vi fikk komme inn å ta prøven. Når du tar en spinalprøve sitter du i en veldig ubehagelig stilling. Du sitter på benken med beina på en stol, nesten som når du sitter i sofaen med beina i gulvet bare at beina er høyere oppe. Så skal du skyte rygg, ha lave skuldre og ha haken ned mot brystet samtidig som du har en pute liggende oppå lårene dine. Etter å ha sittet sånn en stund ble jeg kjempe kvalm og svimmel. Det var ikke noen god følelse, så legen måtte slutte med det han holdt på med så jeg kunne legge meg ned.

Vi kom frem til at legen skulle prøve igjen når jeg lå, men heller ikke denne gangen gikk det. Etter en liten stund hentet han en annen lege og jeg satte meg opp igjen og de fikk tatt prøven. Det er ikke noe lett for legene å treffe riktig sted. I allefall ikke når jeg ikke klarer å sitte i ro når de prøver å kjenne seg frem til punktet hvor de skal stikke fordi det kiler sånn.

Jeg skriver ikke dette for å skremme noen, men hvis de bommer sånn som de gjorde på meg så er det ganske vondt å ta en slik prøve. Heldigvis hadde jeg med meg min mann som holdt meg i hånden hele tiden, en grei lege og en helt fantastisk sykepleier som roet meg ned og forklarte hva som skulle skje.

Etter undersøkelsen fikk jeg se prøven de hadde hentet ut. Jeg forventet at det kom til å være noe grumsete greier, men spinalvæsken ser ut som reint vann. Denne dagen lærte jeg i allefall masse, selv om jeg måtte bryte tradisjonen min i år. Nesten hvert år siden 2004 har jeg gått på stadion og heiet frem Brann 16.mai, med halsbetennelse, lungebetennelse og andre ondter. Men, spinalprøven tappet meg for krefter så jeg hadde ikke noe mulighet til å gjøre det i år.

Mine tips til deg som skal ta en spinalprøve:
- Spis før du skal ta prøven
- Drikk masse vann
- Drikk væske som inneholder koffein
- Prøv å slappe av og ikke stress
- Vær innstilt på at det er vondt og heller få en positiv overraskelse
- Slapp av etter prøven er tatt

Er det noen andre som har tatt en slik prøve? Hvordan syntes du det var?
Rebecca