21. juni 2013

Rebeccas bollekake

Hei alle!

Det har vært litt stille på bloggfronten i det siste. Jeg har bakt en del, men ikke noe som er blitt blogget. Dette er rett og slett fordi oppskriftene allerede ligger på bloggen. Jeg har bakt pikekyss og oreokake til navnefesten til min nydelige nevø, og pikekyss og vært med å lage sitron cupcakes og gulrot cupcakes til min nydelige niese sin 1års dag. Så litt har jeg hatt å gjøre, selv om det er kjempe kjekt å kunne hjelpe til.


I søndagens episode av Hele Sverige baker har det vært fokus på boller og det vi i Norge kaller prinsessekake. Ett av de største hindrene jeg møter på i kake- og bake verden er at jeg er litt kresen, og av alle ting i verden så liker jeg ikke krem eller vaniljekrem. Dette begrenser litt hva jeg velger å lage da det er kjedelig å lage noe jeg selv ikke liker og ikke kan smake på for å bedømme. Uansett, jeg tenkte å lage min egen prinsessekake uten vaniljekrem som jeg har valgt å kalle Rebeccas bollekake :) 

  Bollekake
Denne oppskriften er nok til en bollekake i en stor springform (26cm) og noen boller utenom.
 150g margarin
6dl melk
Ca 1 kg hvetemel
250g sukker
2ts kardemomme
1pose gjær
1 egg + 1 til pensling

"fyll"
Sukker
Kanel
Rosiner
Smør
Perlesukker

Bland det tørre i en bolle.
Smelt smør og ha i melken.
Varm opp smør og melk til det er 35-37grader.
Ha melk, smør og ett egg i melet og bland til en smidig deig.
Ha i litt mer hvetemel om deigen blir veldig klissete.
Sett deigen til heving minst 30min.
Finn frem en rund springform, kle bunnen med bakepapir og smør den med litt smør.

Del deigen i to eller tre.
Kjevl ut hver av delene i store firkanter, smør deigen med smeltet smør.
Strø over sukker, kanel og rosiner.
Rull til en pølse, og skjær i deler som er ca 3fingerbredder stor.
Sett "rullene" i formen med litt avstand mellom hver.
Pass på at du ikke legger de flat men har den avskårne delen opp/ned i formen.
Det er plass til ca10 stk i formen.
Resten av deigen kan du lage boller eller skillingsboller av og legge rett på et stekebrett med bakepapir.
Etterhev bollene i 20-40 minutter.

Pensle bollene med egg og dryss perlesukker over.
Stekes midt i ovnen på 200grader i ca 20minutter.
Bollekaken kan fryses, men pass på at den er avkjølt før du putter den i frysen.
 
Håper det smaker :) 

---Rebecca Kristin---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar