25. oktober 2012

Vafler

Hei alle!

Litt midtukes kos må være lov når mannen min har lange dager på jobb ;)
Så i  dag endte vi opp med å lage vafler, det finnes sikkert tusenvis av ulike oppskrifter på vafler. I dag prøvde jeg ut en jeg fant i kokeboken min og gjorde mine egne små endringer, og jeg er veldig fornøyd med resultatet.

Vafler for meg skal være litt tykk, godt stekt og litt hard. Sånne hvite bleike vafler som du nesten kan se gjennom kan andre folk få ha for seg sjøl!

Denne svarte pinsetten fra Ikea er helt perfekt til å ta vaflene ut av jernet med!

Vafler, ca 9plater



4egg
6ss sukker
150g smeltet smør
4dl melk
300g mel
1ts bakepulver
1ts vanilje (sukker, ekstrakt eller essens)
1ts kardemomme
3ss melis

Pisk egg og sukker sammen. Ha i bakepulver, melis, kardemomme og vanilje. 
Smelt smøret, hell i vekselvis med mel og melk. Bland røren godt til en klumpfri røre.
Røren kan lages flere timer i forveien, da bare lar du den stå i kjøleskapet. Den kan bli veldig tykk, hell i litt mer melk da.
Hvis du skal lage vafler med en gang, la røren svelle i ca 30min.



Stek vaflene i vaffeljern og server med syltetøy, smør, brunost, sukker eller andre godsaker. 

Om du ikke har vaffeljern så kan vaflene også stekes på stekepanne, det blir godt det også ;) 

Håper det smaker!

---Rebecca Kristin---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar