24. mars 2012

Mormors havregryn kjeks

Hei alle!

Her kommer enda en familie oppskrift. Dette er mormors havregryn kjeks. De smaker veldig godt, og tar ikke så lang tid å lage.
Prøvde oppskriften for første gang i går da jeg var litt trøtt og svimete, det endte med at jeg ble lei av å kjevle og kastet store deler av deigen.
Denne oppskriften er sikkert nok til 70kjeks, så kan være lurt å halvere den ;)



Havregryn kjeks
200 grader, ca 10 minutter
Ca 70 store kjeks


175g margarin
3dl melk
500g hvetemel
500g havregryn
250g sukker
1 1/2ts hornsalt (hjortetakksalt)

Varm opp melk og smør til smøret er smeltet.
Bland alt det tørre godt i en bolle, hell over melken og smøret.
Bland godt.

Hvis du ikke halverer oppskriften ville jeg delt deigen i to før den kjevles ut.
Kjevle ut deien og stikk ut kjeksene med et glass eller annet egnet redskap. 



Legg kjeksene på bakebrett med bakepapir. I oppskriften står det at de skal stekes på nederste rille på 200grader, men jeg måtte steke mine midt i ovnen. Når jeg stekte de på nederste rille ble de svidd under før de var blitt brun på toppen.Altså, stek kjeksene midt i ovenen på 200grader til de er gylden (ca10min).



Håper det smaker!

--Rebecca Kristin--

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar