29. juli 2015

Jeg prøver igjen med Tecfidera

Hei på deg

I går var jeg på Haukeland for å prate med MS lege om oppstart på bremsemedisiner.
Jeg gruet meg litt siden jeg skulle til en ny lege som jeg ikke har møtt før, eller som jeg ikke kan huske at jeg har møtt før i alle fall. Men, han var helt fantastisk hyggelig, forklarte ting på en måte som både jeg og min mann skjønte og i tillegg tok han seg god tid! Han gikk igjennom positive og negative ting med de ulike medisinene, og gikk igjennom de vanligste bivirkningene. Siden sprøyter ikke er aktuelt litt en gang, og det ikke passer for meg å ta blodprøver annenhver(!) uke for å sjekke leververdiene så ble vi enig om at jeg skal prøve Tecfidera igjen. De fleste bivirkningen skal visst gå over etter en måneds-tid, og hvis kroppen ikke er helt enig i tilvenning-fasen så kan jeg fortsette med halv dose lengre enn planlagt for å se om det hjelper. Så får vi se! Satser på at jeg ikke blir dårlig denne gangen, og at eneste grunnen til at jeg ble så dårlig sist var fordi jeg var gravid uten å vite om det. 

Legen, (som forresten heter Lars hvis det er noen som leser bloggen som også går til kontroll på Haukeland) kunne også fortelle at Tecfidera kan gjøre at p-pillen ikke virker som den skal, og at jeg ikke må drikke alkohol i løpet av den første timen etter jeg har tatt medisinene. Dette er jo ting som er greit å vite! Vel her er innlegget jeg skrev forrige gang jeg prøvde medisinene, men da gikk jeg bare på de nesten en uke før jeg sluttet pga graviditeten. Nå er i alle fall medisinene bestilt, og denne gangen har jeg sjekket at alt er riktig i systemet så jeg ikke holder på å besvime når de forteller meg hvor mye jeg må betale! Altså, siden jeg ikke skal betale noe for medisinene. 

Ellers så måtte jeg jo spørre legen om dette med stamcelle behandling og hvordan utviklingen ser ut på Haukeland. Han fortalte at de snart har behandlet fem(!) pasienter i år, og at de håper på å få penger av de som sitter på pengesekken (ikke ordrett det han sa altså) så de kan få bedre kapasitet. Det er visst mye forskning på dette for tiden, blant annet i Sverige og USA så vi får bare følge med på hva de finner ut. Det var visst også et utvalg eller noe (beklager, husker ikke helt) i Norge som til høsten kommer med en rapport ang denne typen behandling for MS pasienter. Håper avisene er på plass og skriver om den når den kommer slik de har skrevet om de som ikke har fått denne behandlingen i Norge.

Medisinene skal visst være klar til henting på fredag, så får jeg bare ta det derfra! 
Håper du har en fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar