29. januar 2015

Uke 22

Hei på deg

Da er det uke 22, og plagene er ikke blitt noe mindre.
Det varierer litt om jeg gjør noe eller prøver å holde meg i ro, men på det værste så er det vondt uansett hva jeg gjør. Heldigvis varierer smertene litt utover dagen, noen timer er ryggen værst og noen timer er hoftene og foten det værste. Da jeg var hos legen sist fikk jeg henvisning til fysioterapeut. Men, er du klar over hvor lang ventetid det er hos fysio hvis du skal bruke henvisningen!? Vel, mange flere uker enn jeg har tenkt å gå med så store smerter var det på de stedene jeg ringe i alle fall. Så da endte det opp med at jeg går på private timer. Joda, det koster litt, men jeg håper det er verdt det i lengden. Dessuten så er jeg avhengig at det er åpent på kveldstid en dag i uken og at det ikke er så langt vekke.

Så i går var jeg på første behandling. Jeg fikk ikke noe klart svar på hva som feiler meg eller en diagnose, men han forklarte hva som kunne være problemet. Jeg fikk også noen øvelser jeg skal gjøre innimellom. I tillegg så masserte og presser han på noen punkter eller knuter på kroppen min som gjør at jeg får vondt. Så jeg håper at det å få løst opp disse knutene gjør ting bedre etter hvert. Det var i alle fall kjempe vondt der og da.
I dag har formen vært dårligere enn på lenge, men håper det bare er midlertidig.

Uansett, det ble en stille og rolig bursdagsfeiring i dag. Middag med min mann og avslapping på sofaen var midt i blinken for meg i dag.

Håper at hvile og øvelser gjør det bedre så jeg føler meg bedre i løpet av helgen!
Rebecca

4 kommentarer:

  1. Hei, og gratulerer med graviditeten :)
    Jeg er 30 år og fikk MS-diagnosen når jeg var 23. Jeg fikk nylig en datter. Svangerskapet gikk egentlig veldig bra, men jeg slet en del med fatigue. Jeg fant tilfeldig bloggen din da jeg søkte på Tecfidera. Jeg har ikke gått på medisin på mange år, men etter et ganske kraftig attakk i mai 2013, så syns legen jeg burde begynne på medisiner igjen. Så ble jeg gravid, og det ble ikke noe av. Nå har jeg fått resept på Tecfidera, som jeg skal begynne med når jeg er ferdig med å amme. Men jeg er veldig skeptisk til bivirkningene.. Disse røde prikkene du har nevnt, som du fikk. Gikk det over, eller er det noe som vedvarer? Du skrev også at du var mye kvalm, men dette var kanskje mest pga. at du var gravid?

    Hilsen Charlotte fra Fredrikstad (halvt vestlending ;) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, og tusen takk for det :)
      Gratulerer masse med jenta! Og så flott at svangerskapet gikk bra.
      Jeg regner med at jeg skal begynne på medisinene igjen når babyen er kommet og jeg har ammet en stund.

      De prikkene og følelsen jeg hadde av å være super solbrent gikk heldigvis over. Og kvalmen tror jeg nok skyldes at babyen ikke likte medisinene :)
      Jeg gikk bare på medisinene en uke, så jeg tok kun de med halv dose.
      Men, jeg vet om to andre som går på de samme medisinene. Og de har hatt veldig lite bivirkninger og er veldig fornøyd med disse medisinene.

      Håper at du ble litt klokere og mindre skremt nå :) Lykke til med medisinene, håper du slipper unna bivirkninger og nye atakk.

      Gi gjerne en lyd om hvordan det går :)
      Hilsen Rebecca (som syntes det er gøy at du er halvt vestlending) :D

      Slett
    2. Varte denne følelsen av solbrenthet lenge? Evt. hvor lenge? Vet du hva slags bivirkninger de andre har/hadde og om de varter lenge eller er vedvarende? Føler jeg maser litt nå, men jeg kjenner ingen andre som bruker medisinen..

      Slett
    3. Hei igjen. Det varte bare en dag eller to heldigvis. Og, det er ikke kjempe vondt men det er veldig ubehagelig. Jeg har ikke hørt at de har hatt noen veldige bivirkninger heller. Hun ene hadde litt kvalme, men det gikk over.
      Fikk tips av MS sykepleieren min om å ta litt tran eller olje sammen med medisinene hvis jeg ble veldig kvalm. Evt peanøttsmør.
      Det som er flott med disse medisinene etter min mening er at man begynner på halv dose, så kroppen blir vant til de. Og hvis du reagerer dårlig på de så forsvinner det fort ut av kroppen.

      Og du maser ikke :) Det er klart man blir litt nysgjerrig når man har funnet noen å spørre :)

      Slett