16. april 2013

Pasta med hjemmelaget kjøttsaus

Hei alle!

Stort sett så har jeg brukt mye posesupper og pose-sauser. Men, nå har jeg bestemt meg for at jeg vil lage mer mat fra bunnen så jeg prøver meg litt frem for å finne ut hvordan jeg skal få dette til.

Utenom hvitsaus er spagettisaus stort sett eneste sausen jeg føler meg trygg på å lage fra bunnen av. Hvis du tar bort gulrot i denne oppskriften kan du lage mye forskjellig middag. Du kan lage pasta med kjøttsaus, lasagne, pizza og for eksempel gryterett. Stort sett så endrer jeg bare hvilke krydder jeg bruker og lar vært å tilsette melk eller fløte.

Jeg vet det er en del som kommer til å rynke på nesen eller protestere på at jeg har vanlig melk i sausen. Det kan skje at det skiller seg når du bruker vanlig melk, men om du tilsetter melken helt på slutten av koketiden så pleier det å gå fint. Hvis ikke så bruker du matfløte om du har det tilgjengelig.


Spagetti med kjøttsaus
400g karbonadedeig
2bokser hakkedetomater
2løk
1paprika
2gulrøtter
Melk eller matfløte
Vann
Spagetti

Finhakk løk og skjær gulrøtter i skiver. 
Kutt paprikaen i terninger.
Brun karbonadedeigen og ha over i en skål.
Brun løk og ha i gulrøttene. 
Hell over hakkedetomater og bland sammen.
Ha vann i en av boksene du hadde hakkedetomtater i og hell over.
La sausen koke og ha i karbonadedeigen. 
Når den begynner å tykne smaker du til med krydder. 
Jeg pleier å bruke grillkrydder (eller salt) og kajennepepper. 
Slå på vann til spagettien mens sausen småkoker.
Når du legger spagettien i vannet har du paprikaen over i sausen.
Når spagettien har ett par minutter igjen har du melk\fløte i sausen og rører godt.
Hell av vannet på spagettien.
Om du har laget pasta til 3-4personer heller du kjøttsausen over spagettien i en panne.
Hvis ikke, ha spagetti i en skål og ha kjøttsausen over. 

Håper det smaker! 

---Rebecca Kristin---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar