23. februar 2012

Farmors boller

Hei alle!

På søndag var det fastelaven og det er klart jeg lagde boller. Men, det har vært ganske travelt her hjemme de siste dagene så har ikke fått tid til å legge ut et innlegg før nå. Bollene er veldig godt og saftig, så for meg som ikke liker krem var de likevel knall god.

I fjor en gang sendte jeg brev med min kjære farmor, da var hun så snill å sendte meg bolleoppskriften sin. Jeg syntes det er kjempe koselig med oppskrifter som andre i familien bruker, så derfor vil jeg dele den med dere.

Vær obs på å ikke ta for mye melk i deigen sånn som jeg gjorde, det måtte ganske mye mel til for å få det til å bli en bolledeig i stede for en bollerøre.


Før heving.
Bolledeig
225 - 250 grader, ca 10 - 15 minutter
Ca 16 boller
3 1/2dl melk
50g gjær
100g smør
 1dl farin
1ts kardemomme
1ts bakepulver
Ca 9dl hvetemel
+ 1egg til pensling
Etter heving.

Smelt smøret, bland det sammen med melken.
Varm blandingen opp til 37grader.
Ha væsken i en bolle, ha i resten av ingrediensene.
Bland deigen godt og la deigen heve i ca 1 time.
Del deigen og rull ut i pølser, skjær pølsen opp i like store biter (ca16stk).
Trill ut bollene, sett de på ett bakebrett til etterheving i ca30min.

Pensle bollene med egg og steik de midt i ovnen på 225-250grader i ca10 minutter.

Håper det smaker :)

--Rebecca Kristin--