10. august 2015

Havregrynsgrøt

Hei på dere!

Nå er det vinter og vår omtrent siden jeg la ut noe her sist, men etter William ble født har det vært litt mye styr og lite tid til matlaging! Har prioritert å blogge om sykdommen min siden jeg har vært syk etter fødselen. Så hvis du klikker inn her så kan du oppdatere deg hvis du har lyst til det.
Også blir dette innlegg nr 100! WUHU! Så det feirer vi med noe så spennende som havregrynsgrøt.

Det kan diskuteres i det uendelige hvor sunt det egentlig er, og hva man bør ha som tilbehør. Men, uansett så er jeg overbevist om at det er sunnere enn to rista skiver som ikke er særlig grov med sjokoladepålegg/ fårepølse eller noe annet pålegg jeg får lyst på om morgenen. Hvis jeg i det hele tatt orker frokost. Så ja, er overbevist om at dette er sunnere frokost/lunsj.

Når jeg leste litt rundt om kring på nettet hvordan man lager havregrynsgrøt så var de fleste enig om 1del havregryn og 2deler melk. Jeg var ikke enig i det fordi jeg syntes grøten ble for "melkete".
Uansett så holder grøten deg mett lenge, det er raskt og lett å lage, og det holder deg mett ganske lenge!

Havregrynsgrøt i mikro, stor porsjon
1,5dl lettkokte havregryn
2dl melk, jeg bruker ekstra lett melk
1 liten klype salt

Bland havregryn, melk og salt i en skål med litt høy kant som tåler å stå i mikroen. 
Varm grøten i ett minutt.
Ta skålen ut, rør rundt og sett den inn igjen.
Varm grøten ett minutt.
Ta skålen ut, rør rundt og den er klar til å spises.

Jeg pleier å toppe grøten med kanel, en liten klatt smør og litt rosiner. Hvis jeg er veldig snopesyk har jeg også på litt sukker.
Her er det bare fantasien som setter grenser, man kan ha i for eksempel  nøtter, frukt eller bær.

Håper det smaker. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar