5. desember 2012

Hjemmelaget iskonfekt

Hei alle!

Nå er det en stund siden sist innlegg, men det er fordi det foregår mye her fortiden og jeg er litt stresset. Jeg kan vel begynne med å si at det ikke kommer pepperkake pynte innlegg. Skulle pynte pepperkaker i går, men det var dagen der alt gikk galt, så det er ikke noe som er verdt å blogge om :)

Uansett, i fjor fant jeg denne oppskriften her. Hun har flere oppskrifter på julekonfekt på den siden. Jeg har blandet ut instant cofee i litt mer vann enn det står i oppskriften og smakte til sjokoladen mens jeg hadde i litt og litt kaffe.

I dag var første gang jeg opplevde at ensprøytepose sprakk for meg, og det var ikke bare en gang men to! Grådig irriterende, men det gikk heldigvis til slutt. På bildene ser dere at noen av konfektene ikke er lik de andre, det er fordi jeg var litt for utålmodig og begynte fylle formene før sjokoladen var kald nok..



Iskonfekt

 100g kokesjokolade (jeg brukte mørk)
50g delphiafett
1ts pulver kaffe (jeg brukte instant)
Litt vann, jeg brukte ca 1/4liten kaffekopp
1 egg
pynt

Smelt fett over vannbad, ha i sjokoladen og la dette smelte.
Bland godt og avkjøl litt.
Ha i kaffe og pisk inn egget.
Sett bollen i kaldt vannbad og pisk til det stivner.
Jeg syntes dette tok for lang tid, så satt det i kjøleskapet i 1-2minutter, da ble den stiv.

Bruk en sprøytepose, sprøyt i former og pynt etter ønske. 
Oppbevar de i kjøleskapet. 


Håper det smaker :)

---Rebecca Kristin---