7. mai 2012

Appelsinkake fra Grys kjøkkenskriverier

Hei alle!

Før påske fant jeg denne nydelige kaken på Grys kjøkkenskriverier (direkte link til oppskriften).
Så, for en tid tilbake lagde jeg denne kaken til en jentekveld, og tro meg! Kaken ble stor suksess :)
Jeg vil derfor dele den med dere..

Jeg gjorde ikke noen store endringer på oppskriften på bunnen, men brukte en annen oppskrift på glasuren.

Bunn
180 grader, 40-45 minutter

3 egg
2 dl sukker
200 g smeltet smør
4,5 dl hvetemel
1 ts bakepulver
2 gulrøtter, raspet(ca 150g)
Skall og saft (ca 1dl) av 1 appelsin
Saften av 1 appelsin til dynking (ca 1dl)

Bland egg og sukker til eggedosis
Ha i smør og resten av ingrediensene
Ha røren i en rund form, stekes på 180grader i 40-45 minutter.

Når kaken er ferdig stekt, prikk kaken mens den fortsatt er lunken og ha over appelsinsaften.
Jeg brukte en spiseskje så jeg fikk fordelt saften utover kaken. 


Til glasur brukte jeg 
Melis
1 eggehvite
Litt appelsinsaft (ett par ss)
Gul matfarge

Hvor mye melis jeg brukte aner jeg ikke, men begynn med 2dl og ha heller mer i hvis det blir for lite glasur.

Sånn så min ferdige kake ut




Håper det smaker 

---Rebecca Kristin---

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar