12. januar 2012

Oreokake


Hei alle!

Omsider har jeg fått tatt bilder så jeg kan ligge ut oppskriften jeg bruker på oreokake, men ser at jeg har glemt å ta bilde av ingrediensene.. Uansett, denne kaken er sinnsykt god, men veldig mektig! 
Oppskrift
2 (evt. 3 hvis du er veldig glad i oreo) pakker Oreo eller Dots kjeks
100g smeltet margarin
3dl kremfløte
2ss sukker
200g philadelphia ost (jeg pleier bruke lett)
100g melis
1 pakke sjokolademousse og melk til denne (ca3dl)


Knus to tredjedeler av kjeksene, det letteste er å ha kjeksene i brødposer (3utenpå hverandre) og slå løs med hammer. Eller du kan bruke en "stapper" og kneke kjeksene i en paiform. 

Bland kjeksmelet med det smeltede smøret.
Trykk bunnen ut i en rund kakeform (24cm) med løs ring, prikk bunnen med en gaffel for at den ikke skal bli veldig hard.
Sett bunnen i kjøleskapet til avkjøling. 

Pisk fløte og sukker til krem, rør forsiktig inn philadelphia osten.
Bre halvparten av krem blandingen over bunnen, knus noen kjeks og ha over.
Sett kaken (og resten av kremblandingen) i kjøleskapet ca 1time. 

Lag sjokolademousse etter oppskriften på pakken.
Bre over kaken, knekk noen kjeks og ha over.
Sett kaken tilbake i kjøleskapet i ca 1time.

Bre over resten av kremblandingen, knekk kjeks og ha over. Pynt etter ønske, f.eks. med sjokoladesaus. 
Sett kaken i kjøleskapet til den skal serveres.
Kaken er best om den blir laget dagen før den skal spises. 



--Rebecca Kristin--

2 kommentarer:

  1. Det må du gjøre ;) Anbefales!
    Hvis du bruker dots kjeks så blir den ikke like mektig :)

    SvarSlett